Recomandari

Exploatarea corectă a anvelopelor pe timp de vară

Dacă doriți să vă bucurați cât mai mult timp de anvelopele pe care le aveți pentru mașina dumneavoastră, atunci ar trebui să știți că nu este suficient doar să le montați pe mașină și să porniți la drum.

Sunt foarte des întâlnite situațiile în care șoferii preferă să-și păstreze și să-și schimbe roțile la ei acasă, în curte sau în garaj. Dacă și-au depozitat corespunzător anvelopele peste sezonul cald sau rece, în funcție de caz, chiar pot face asta.

Cu ajutorul unui cric și a unei chei de roți pot să le schimbe în mai puțin timp decât le-ar lua să ajungă la o vulcanizare și înapoi. În plus, este și mai ieftin, nu? Ei bine, situația este puțin mai complicată de atât.

Primul pas de făcut înainte de a monta roțile pentru următorul sezon trebuie să fi fost atunci când le-au dat jos de pe mașină.

Atunci ar fi trebuit să noteze pe fiecare anvelopă poziția unde a fost pe mașină. Astfel, vor ști care unde trebuie să ajungă respectând rotația acestora.

În primul rând nicio roată care a fost pe puntea față nu trebuie să rămână tot acolo ci trebuie montată pe puntea spate fie în diagonală fie în paralel.

Al doilea pas, destul de important, este verificarea presiunii în anvelope.

Chiar dacă atunci când le-ați demontat de pe mașină aveau numărul necesar de atmosfere, între timp este posibil să mai fi pierdut. Această scurgere de aer este normală și poate varia de la un sezon la altul cu 0,1-0,2 atmosfere.

Dacă vedeți că este o diferență de o atmosferă, atunci în mod clar ceva nu este în regulă. Fie o valvă defectă care scapă presiune, fie o jantă ruginită sau chiar un cui înfipt în pneu pot duce la aceasta.

Deci primul pas înainte de a le monta pe vehicul, verificați-le presiunea. Atenție! Chiar dacă mulți se bazează că-și fac presiunea cu azot, asta nu va schimba cu nimic datele problemei. Azotul chiar dacă suferă mai puțin de pe urma variațiilor de temperatură, va scăpa la fel de ușor dintr-un pneu înțepat de un obiect tăios sau pe lângă o valvă defectă.

Al treilea pas este echilibrarea dinamică a roților.

Această procedură trebuie făcută la o vulcanizare care are în dotare aparatura necesară. Nu se poate face acasă. Chiar dacă, să presupunem, utilizatorii le-au echilibrat în sezonul precedent, situația se putea schimba. În timp și kilometri, de la gropi, denivelări sau uzură diferențiată, anvelopele pot să se dezechilibreze.

Ca urmare, la viteze de peste 80 km/h pot apărea vibrații în caroserie, volan sau ambele. În cazul în care sunt ignorate aceste semne, vor apărea uzuri ale altor subansamble precum pivoți, semi-bielete de direcție sau amortizoare.

Al patrulea pas este iarăși foarte important și se referă la refacerea unghiurilor direcției.

Această operațiune trebuie făcută mai ales dacă dimensiunile roților de vară diferă de cele ale roților de iarnă. În cazul în care sunt identice, atunci este suficientă o verificare. În general o abatere minoră, de sub un milimetru, nu ar trebui să ridice probleme.

La abateri mai mari în schimb se va remarca un consum mai ridicat de carburant sau o uzură diferită pe roți, mai ales pe cele ale direcției. În plus, comportamentul rutier al vehiculului va fi instabil, ceea ce poate duce la accidente.

După ce au fost parcurși acești pași, roțile pot fi utilizate fără probleme. Dar, pentru a le prelungi durata de exploatare și a se bucura de fiecare ban investit în ele, utilizatorii trebuie să adopte și alte măsuri. Astfel, ei trebuie să evite accelerările și frânările bruște.

O singură plecare fulminantă care va lăsa două dâre frumoase pe asfalt vor uza pneurile cât pentru câteva sute de kilometri. În mod normal, un pneu de calitate se va uza cu sub jumătate de milimetru în 5.000 de kilometri.

De asemenea, un alt mare inamic al rezistenței anvelopelor de vară sunt virajele abordate rapid. În funcție de sistemul de suspensii al mașinii, acestea vor călca doar pe o singură parte, nu cu toată suprafața căii de rulare. Astfel, în virajele abordate rapid se vor toci pe părțile exterioare. De asemenea, patinarea pneurilor pe asfalt le va uza inegal.

Această uzură inegală le va face inutilizabile chiar dacă vor avea zone unde profilul este încă foarte bun. În plus, o uzură inegală va face anvelopa mai ineficientă în situații de frânare sau accelerare. Este, probabil, un motiv bun să nu fie supuse unor eforturi suplimentare fără niciun rost.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button